HiFi een mannenwereld? Mythe ontkracht bij DALI in Denemarken
Eind 2024 reisden onze HiFi experts Jan en Ruben van Audiomix naar Denemarken op uitnodiging van DALI, de grootste Deense luidsprekerfabrikant. Het was een zeer positieve en leerrijke ervaring. Naast een mooie accommodatie en fantastische maaltijden (de Belg is en blijft een Bon Vivant…) kregen we ook een uitgebreide rondleiding in het bedrijf, de productie, de magazijnen en de administratie én konden we genieten van demonstraties van een paar nieuwe topmodellen.
Tijdens ons bezoek namen we ook even de tijd om met enkele vrouwelijke medewerksters te praten over hun ervaringen en meningen als vrouwen in een overwegend mannelijke HiFi-wereld.
Liselotte en Jeanette kwamen via verschillende wegen bij DALI terecht. Liselotte begon in de technische sector en maakte via IT en sales zowat 3 jaar geleden de overstap naar DALI, terwijl Jeanette, met een diepe passie voor muziek, al meer dan 21 jaar werkt voor DALI. Ondanks hun verschillende achtergronden delen ze een belangrijke observatie: vrouwen en mannen benaderen HiFi-producten op een totaal andere manier.
Liselotte Jeanette
Versterken van HiFi met meer aandacht voor vrouwen’ – een Interview met Liselotte van DALI
Liselotte werkt nu bijna 3 jaar bij DALI als Team Lead Sales Support. Ze heeft al een interessante en zeer gevarieerde carrière achter de rug van district heating tot projectmanagement in IT-systemen. Nu heeft ze een leidinggevende functie in de verkoopafdeling van het bedrijf en helpt ze om DALI’s producten te ondersteunen en te verbeteren voor klanten over de hele wereld.
‘De kracht van het geluid én het design’: Jeanette’s reis door de HiFi wereld bij DALI
Jeanette werkt dus al meer dan 21 jaar in de wereld van geluid en luidsprekers. In dit interview vertelt ze over haar indrukwekkende carrière bij DALI, haar persoonlijke muzikale achtergrond en haar visie op de HiFi-industrie.
In de wereld van high-end audio wordt HiFi vaak gezien als een mannenwereld. Maar Liselotte en Jeanette zijn beiden werkzaam bij DALI in Denemarken en laten zien dat vrouwen weliswaar een andere, maar even waardevolle kijk hebben op High End HiFi.
Geluid én design
Beide vrouwen merken dat mannen vaak gefocust zijn op technische specificaties en prestaties, terwijl vrouwen ook het design van de luidspreker kunnen appreciëren. Het stereotype dat High End HiFi niets met looks te maken helpt daar natuurlijk niet bij.
“Voor veel vrouwen is het belangrijk dat een luidspreker niet alleen goed klinkt, maar ook mooi in huis staat,” zegt Liselotte.
Jeanette beaamt dit en haalt het voorbeeld aan van de slanke DALI Piano-luidsprekers, die juist vanwege hun design populair waren onder vrouwen.
Zowel Liselotte als Jeanette zijn verheugd met de huidige evolutie: producten worden aantrekkelijker voor een bredere doelgroep. “Vroger waren veel luidsprekers lelijke, zwarte dozen,” zegt Liselotte. “Ondertussen is er al veel meer variatie in ontwerp en kleur.” Jeanette voegt toe dat meubels en interieurtrends een rol spelen. “Vrouwen willen apparaten die naadloos opgaan in hun interieur.” En laat dat nu net iets zijn waar DALI de laatste jaren duidelijk meer aandacht aan heeft besteed. Vrouwen hebben hier dus degelijk een belangrijke invloed op gehad.
De toekomst van HiFi: stijlvol en toegankelijk
De toekomst van HiFi ligt niet alleen in technische perfectie, maar ook in esthetiek en gebruiksgemak. Jeanette ziet een groeiende markt voor elegante en functionele luidsprekers die zowel mannen als vrouwen aanspreken. Dankzij de inbreng en inzichten van professionals zoals Liselotte en Jeanette wordt de HiFi-industrie steeds toegankelijker voor iedereen!
Bekijk ons DALI-gamma online of in onze showroom.